joomla template

Меню користувача

Децентралізація

Жителі тергромад виграють від об’єднання. Передовсім і у фінансовому плані. Так, власні доходи громад-об’єднавців Черкащини порівняно з минулим роком зросли чи не в три рази. На цьому наголосив заступник очільника області Ярослав Березань під час ефіру на телеканалі «Рось».

 

^F0E754D21B03C8E462EA01AFA017E2A17088A97EC175256166^pimgpsh_fullsize_distr-e1490700886960

Порівняно з 2015 та 2016 роками процес з утворення громад значно активізувався. Ніни в області функціонує 6 громад. 30 квітня ще у чотирьох відбудуться перші вибори, а дві очікують рішення ЦВК про їх призначення. Крім того, на Черкащині діє близько 10 спільних робочих груп.

Прискоренню об’єднавчого процесу посприяло й прийняття Верховною Радою України частини необхідних законів, переконаний Ярослав Березань. Їх прийняття дає більше законодавчо обґрунтованих можливостей для міст і сіл об’єднуватися так, які їм це зручно.

– У нас є мета – утворення ще майже 30 громад до кінця року, – говорить заступник очільника області. – Зараз закони, які приймає ВРУ дозволяють це зробити і, сподіваюся, ми отримаємо очікуваний результат. Приміром, із прийняттям закону, який регулює можливість об’єднання населених пунктів, що входили до різних районів, ми вирішимо питання з призначенням виборів у тій же Зорівській ОТГ. Ця громада якраз на межі Драбівського та Золотоніського районів. Випадок Зорівської тергромади не поодинокий. На Черкащині є чимало сіл, яким географічно або історично вигідніше бути в одній громаді.

Ще однією мотиваційною перевагою для утворення громад є історії успіху уже діючих ОТГ та ті фінансові вигоди, які вони вже отримують. За словами голови Набутівської ОТГ Олега Малюги, власний ресурс громади після об’єднання дійсно значно зріс.

– Фінансовий ресурс нашої громади збільшилися втричі, порівняно з минулим роком, – зауважує Олег Петрович. – Торік ми мали 6 млн грн власних надходжень, а вже цього року – 16,6 млн грн. Звісно, зараз вистачає проблемних питань, з якими іноді буває складно працювати. Оскільки і для нас, і для районної влади всі вони – нові. Вирішуємо питання у галузі освіти та медицини. Крім того, на часі інвентаризація земель. Та, втім, за час роботи громади відчутні позитивні зміни. Приміром, зараз беремося за ремонт доріг, вуличного освітлення. Намагаємося формувати бюджет так, щоб кожна сільська рада та населений пункт мав кошти для розвитку.

Нагадаємо, торік Набутівська територіальна громада об’єднанала 7 сільських рад, 13 населених пунктів. 18 грудня тут відбулися перші вибори.

Зібрали для вас найбільш поширені запитання щодо проекту змін до Конституції у частині децентралізації і спробували коротко на них відповісти.

750_300_748 

Чому виникла необхідність змінювати Конституцію? Може, достатньо поміняти певні закони?
Так, справді, для того, щоб робити реформи, потрібно міняти закони, причому ґрунтовно. У свою чергу, закони повинні відповідати Конституції, спиратися на неї як на основу. Щоб не було невідповідностей та суперечностей, слід міняти та зміцнювати, так би мовити, не лише стіни, але і фундамент, тобто основу – Конституцію як Основний Закон.

Чи відповідає наша сьогоднішня Конституція Європейській хартії місцевого самоврядування?
Ні. Питання реформування (удосконалення) Конституції в частині положень, що визначають засадничі основи місцевого самоврядування, почало серйозно порушуватись ще у 2001 році. Тоді Конгресом місцевих та регіональних влад Ради Європи було схвалено Рекомендацію № 102 (2001) «Щодо стану місцевої та регіональної демократії в Україні», де було висловлено жаль з приводу того, що за умов централізованої системи державного управління деякі українські політичні сили все ще проти будь-якої реформи, спрямованої на децентралізацію державної влади на основі принципу субсидіарності (пункт 3 стаття 4 Європейської хартії місцевого самоврядування). Також у Рекомендації зазначено необхідність внесення змін до Конституції України для запровадження виконавчих органів обласних та районних рад, як це і передбачено Європейською хартією місцевого самоврядування. Ці висновки актуальні і сьогодні, а отже, чинна Конституція у цій частині не відповідає зазначеній Хартії.

Чи вперше змінюється Конституція України?
Ні. Попри широкі дискусії, саме навколо теперішніх змін, насправді внесення поправок ініціювалися неодноразово. У Верховній Раді України з 28 червня 1996 року зареєстровано більше десяти законопроектів про внесення змін до Конституції України. Частину цих законопроектів було прийнято, а саме законами України від 8 грудня 2004 року № 2222-IV, від 1 лютого 2011 року № 2952-VI, від 19 вересня 2013 року № 586-VII. Крім того, після Революції гідності було прийнято закон про відновлення дії окремих положень Конституції України від 21 лютого 2014 року № 742-VII.

Який стосунок мають зміни до Конституції до європейського вибору України?
Безпосередній. Революція гідності стала відповіддю на питання, чи обирає Україна шлях до європейської сім’ї народів. Завдяки надзвичайному героїзму та згуртованості українців Євромайдан переміг, - і було підписано Угоду про Асоціацію між Україною та Євросоюзом. Це дає можливість Україні згодом стати повноцінним членом Європейського Союзу. Але для цього держава повинна відповідати певним критеріям. Саме тому Україна взяла курс на децентралізацію – відхід від централізованої моделі управління, посилення та фінансове забезпечення місцевого самоврядування. Відтепер найбільш заможними та комфортними для життя мають стати не тільки великі міста, але і вся Україна, громади – місця, де люди живуть, працюють, виховують дітей та відпочивають. Таким чином реалізується Європейська хартія місцевого самоврядування. Іншими словами, якість життя простих людей не тільки у великих містах, але й і на селі в різних куточках України має поліпшитися, бо саме на місця передаються повноваження та гроші. Ось це і є головним критерієм готовності України стати справжньою повноправною частиною Європи.

Хто готував ці зміни? З ким вони узгоджені?
Щоб зміни враховували інтереси різних верств українського суспільства, до цієї роботи було залучено представників різних політичних сил, громадськості, вітчизняних та міжнародних експертів. Усі згадані вище представники увійшли до складу Конституційної Комісії – спеціального органу, створеного Указом Президента України від 3 березня 2015 року. 
Чи немає в проекті цих змін юридичних невідповідностей чи порушень?
Немає. Висновок експертів Венеційської комісії – вищого міжнародного юридичного органу – позитивний. Усі рекомендації, що їх дали кращі світові експерти Венеційської комісії, були враховані, і проект змін до Конституції щодо децентралізації було доопрацьовано.
Хто має прийняти чи затвердити запропоновані зміни до Конституції?
Закон України «Про внесення змін до Конституції України» має розглянути та затвердити Верховна Рада України.

У чому полягають зміни?

  1. Посилюється місцеве самоврядування.
  2. Змінюються положення про адміністративно-територіальний устрій: територія України відтепер поділена на області, райони і громади. Громада є первинною одиницею адміністративно-територіального устрою.
  3. Закріплюються принципи повсюдності, що означає передачу земель у розпорядження органів місцевого самоврядування за населеними пунктами.
  4. Закріплюється принцип спроможності місцевого самоврядування, що гарантує наділення його  достатніми повноваженнями та ресурсами.
  5. Тепер історичні, економічні, екологічні, географічні, демографічні особливості, етнічні та культурні традиції враховуються при плануванні сталого розвитку адміністративно-територіальних одиниць.
  6. Відповідно до Європейської хартії місцевого самоврядування закріплюється принцип субсидіарності, що гарантує передачу на місця, в громади, максимальну кількість  повноважень, які органи місцевого самоврядування здатні виконати.
  7. Запроваджується ефективне самоврядування на обласному та районному рівнях, як цього вимагає відповідна Європейська хартія – ради отримують право утворювати виконавчі органи, які будуть їм підконтрольні та підзвітні. Ради самостійно затверджують голів виконавчих комітетів.
  8. Скасовуються місцеві державні адміністрації, ліквідуються посади голів місцевих державних  адміністрацій, натомість вводиться інститут префектів, що мають скоріше контролюючі (дотримання законів), ніж адміністративні функції.
  9. Закріплюються гарантії щодо матеріальної та фінансової основи місцевого самоврядування, зокрема щодо місцевих податків та зборів, а також частки загальнодержавних податків та інші доходи місцевих бюджетів на фінансування власних і делегованих повноважень.
  10. Із запровадженням Конституційних змін земля, рухоме і нерухоме майно, природні ресурси, інші об’єкти, що перебувають на території громад, підпадають під юрисдикцію територіальних  громад та їх органів місцевого самоврядування – жодне питання місцевого значення не може вирішуватися без їхньої згоди.

Чи послаблює децентралізація державну владу, міць країни, її цілісність та обороноздатність?
Абсолютно ні. Оборона, зовнішня політика, національна безпека, дотримання прав і свобод людини – всі ці сфери залишаються у виключній компетенції держави і повністю нею забезпечуються.  Крім того, передбачено, що в разі ухвалення головою громади, будь-якою радою рішення, що створює загрозу державному суверенітету, територіальній цілісності чи загрозу національній безпеці, Президент України зупиняє дію відповідного акта і одночасно звертається до Конституційного Суду України, тимчасово зупиняє повноваження голови громади, складу ради громади, районної, обласної ради та призначає тимчасового уповноваженого.

Чи не призведуть зміни до федералізації чи втрати цілісності країною?
Ніякої федералізації не передбачається. Конституцією зміцнюється унітарний статус країни. Всі запропоновані зміни відповідають установленій у статті 2 Конституції України унітарній формі державного устрою.
Хто буде слідкувати за додержанням Конституції і законів України органами місцевого самоврядування? Хто не допустить вседозволеності на місцях?
Слідкувати за правовим порядком будуть префекти.  За поданням Кабінету Міністрів призначатиме та звільнятиме префектів Президент. Префект матиме право зупиняти дію актів місцевого самоврядування з одночасним зверненням до суду, якщо вони не відповідатимуть Конституції чи законам України. Разом з тим префекти позбавлені права, яке мають голови місцевих державних адміністрацій, втручатися у діяльність органів місцевого самоврядування, розподіляти бюджетні кошти.

Чи фіксують зміни особливий статус Донбасу?
Ні. Особливий статус Донбасу в складі України Конституцією не передбачено. Навпаки! Якщо в чинній Конституції є положення про можливість особливого статусу для окремих міст, то конституційними змінами ця стаття ліквідується.
Зміни передбачають лише можливість запровадження функціонування місцевого самоврядування в Донецькій та Луганській областях з певними особливостями, що буде визначено окремим законом.


Матеріал підготовлено експертами проекту DESPRO

24 січня відбулось чергове засідання Центральної виборчої комісії.

Розглянувши звернення низки обласних державних адміністрацій щодо прийняття Комісією рішення про призначення перших місцевих виборів у зв'язку з утворенням у цих областях об'єднаних територіальних громад, Комісія встановила їх відповідність вимогам Конституції України та законів України, а також  Порядку призначення перших місцевих виборів та своєю Постановою призначила на неділю, 30 квітня 2017 рокувибори у 40 таких об'єднаних територіальних громадах. При цьому Комісія оголосила з 11 березня 2017 року початок виборчого процесу перших виборів депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів.


16142680_1263601230394775_334163943311846548_n


Активізування об’єднавчих процесів в області визначено серед пріоритетів на 2017 рік. Про це сказав голова Черкаської ОДА Юрій Ткаченко на виїзній нараді в Городищі. У ній узяли участь керівники районів і структурних підрозділів адміністрації.

6-1 

Натепер на Черкащині створили шість об’єднаних територіальних громад. Такий результат очільник області назвав недостатнім. Мовляв, зволікання в цьому процесі призводить до того, що Черкащина втрачає розвиткові ресурси.

– Держава підтримує об’єднані громади, даючи ресурс на розвиток їхньої інфраструктури, – зауважив Юрій Ткаченко. – Торік наші три першопрохідці отримали на це майже 13 млн грн. Результат можете бачить.

Голова Черкаської ОДА назвав райони, де поки найбільше зволікають із об’єднавчими процесами. Це – Маньківський, Монастирищенський, Уманський і Чорнобаївський.

– Водночас є ті, що активно почали, але потім із незрозумілих причин призупинили цю роботу, – сказав Юрій Ткаченко. – Ідеться про Канівщину, Катеринопільщину, Лисянщину та Христинівщину. Так, цей процес складний, однак часто банальний брак інформації заважає громадам ухвалювати рішення. Реформа, зініційована Президентом України й Урядом, у дії. Нині ми закладаємо фундамент задля розвитку територій.

Нагадаємо, на Черкащині наприкінці минулого року до трійки громад-об’єднавців додалися Тальнівська міська, Набутівська та Стеблівська.

 

6

<< Початок < Попередня 1 2 3 4 5 6 7 Наступна > Кінець >>
Сторінка 4 з 7