joomla template

Меню користувача

Децентралізація

Визначення обґрунтованої територіальної основи для діяльності органів місцевого самоврядування та органів виконавчої влади – серед ключових завдань реформи місцевого самоврядування та територіальної організації влади. Формування базового рівня місцевого самоврядування, громад, - на завершальному етапі. На часі – формування адміністративно-територіальних одиниць субрегіонального рівня.

Виходячи з цього, Мінрегіон спільно з парламентським Комітетом з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування, представниками 24 обласних державних адміністрацій, асоціацій органів місцевого самоврядування, народними депутатами України, науковцями та експертами (всього понад 60 учасників) провели відеоконференцію з обговорення актуальних питань формування адміністративно-територіальних одиниць субрегіонального рівня.

За словами В’ячеслава Негоди, заступника Міністра розвитку громад та територій, чинна система управління територіями – це органи місцевого самоврядування та органи виконавчої влади - місцеві адміністрації і територіальні підрозділи центральних органів виконавчої влади.

«До початку реформи в нас налічувалося понад 11,5 тисяч органів місцевого самоврядування. Маємо 490 районів – це стільки ж районних рад та районних державних адміністрацій, а також регіональний рівень обласних рад і державних адміністрацій, та територіальні підрозділи різних міністерств і служб. Функціонал місцевої влади однаковий по всій території України. Однак навантаження дуже різниться з огляду на різну величину районів. До прикладу, маємо 6 районів з населенням до 10 тисяч людей, у 9 районах проживає більше 100 тисяч людей, у 3 районах – понад 150 тисяч. При однакових функціях – обсяг роботи різний. Також 26 районів повністю покриті спроможними громадами, 173 райони на 50% і більше покриті громадами. Отже переважна більшість повноважень перейшла саме до громад від органів влади районного рівня. Це не збалансована система. Тому настав час вирішувати питання збалансованої організації влади на районному рівні. А для цього необхідно змінити і його територіальну основу», - сказав В’ячеслав Негода.

Голова Комітету з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування Андрій Клочко заявив про готовність Комітету приймати нагальні рішення без зволікань. За його словами, дуже багато надходить звернень від громад щодо необхідності навести лад з організацією влади на районному рівні. І влада до цього готова.

Так, за словами народного депутата України Олександра Корнієнка, найближчі два тижні є шанс затвердити перспективні плани формування територій громад всіх областей. Саме це відкриє можливість приступити до формування адміністративно-територіальних одиниць субрегіонального рівня.

За пропозицією голови підкомітету з питань адміністративно-територіального устрою Віталія Безгіна, учасники відеоконференції обговорили пропозиції щодо критеріїв, на основі яких проведуть нове районування та бачення функціоналу виконавчої влади і місцевого самоврядування на цьому рівні. Також окреслили часові рамки для підготовки проекту адмінтерустрою районного рівня і подальший формат роботи над ним з регіонами.

«14 областей вже підготували своє бачення майбутніх районів на їх території. То ж ми готові до обговорення. Вже цього тижня розпочнемо такі ж відеоконференції з кожною областю окремо, залучивши всі зацікавлені сторони. За потреби, проводитимемо щодня консультації, адже не пізніше квітня маємо спільно підготувати законопроект про адмінтерустрій субрегіонального рівня», - підкреслив В’ячеслав Негода.

Деталі чинної територіальної організації влади на районному рівні – у презентації Мінрегіону (ЗАВАНТАЖИТИ) та Моделювання системи АТУ субрегіонального рівня (аналітичний матеріал) (ЗАВАНТАЖИТИ).

Децентралізація буде успішною, матиме цінність, якщо люди отримуватимуть усі необхідні послуги там, де вони живуть, - у своїх громадах. Отже кожна громада в країні має бути спроможною надавати ці послуги своїм жителям якісно і доступно. І такі громади по всій країні будуть створені вже восени цього року, інакше ми втратимо шанс, якого надалі може і не бути.

Про це сказав заступник Міністра розвитку громад та територій В’ячеслав Негода під час конференції «Наближаючи послуги», присвяченій середньостроковим результатам напряму з покращення якості надання адмінпослуг Програми «U-LEAD з Європою».

За словами заступника Міністра, спроможність громади надавати послуги - це не лише про створення необхідної інфраструктури, це і про фінансові та людські ресурси, і про територію, і про податки, і про робочі місця. «Тільки коли усі ці показники достатні, громада може стати зручною і комфортною для людей, такою, звідки не тікатимуть у пошуках кращої долі», - сказав В’ячеслав Негода.

Він зазначив також, що зараз триває найвідповідальніший і, мабуть, найскладніший етап реформи – завершення формування базового рівня місцевого самоврядування – спроможних громад. «Ми хочемо, щоб усі розуміли, що децентралізація – це не реформа уряду чи парламенту. Це реформа самих громад. Тому ми розраховуємо на їхню підтримку і розуміння, особливо у тих випадках, коли доведеться приймати складні рішення», - сказав заступник Міністра.

На думку В’ячеслава Негоди, реформи не повинні робитися довго: «Навіть позитивні зміни в ході децентралізації, яку зараз підтримують майже 70% жителів країни, можуть втомити, якщо ми затягуватимемо з їх завершенням. Тому вже до осені, до чергових місцевих виборів ми плануємо створити спроможні громади по усій країні, дати їм необхідні повноваження та джерела ресурсів. Ми маємо план і знаємо, як закінчити реформу – які рішення і коли прийняти. І зараз важливо не відійти від цього плану і не втратити шанс створити одну з найкращих систем місцевого самоврядування в Європі. Або ми закінчуємо реформу, і кожна громада, кожен її житель отримують можливості для розвитку, або втрачаємо найдорогоцінніше – час і віру людей у зміни на краще».

Завершувати у 2020 році реформування базового та субрегіонального рівнів адміністративно-територіального устрою, розмежовувати повноваження між державною та місцевою владою і проводити місцеві вибори на новій територіальні основі громад та районів необхідно (до моменту внесення змін) в рамках чинної Конституції. Цей шлях є складним. Але він все ж дозволяє реалізувати основні цілі, закладені у Концепції реформи: сформувати ефективне місцеве самоврядування особливо на рівні громад, спроможне створювати і підтримувати гідні умови життя людей, здатне надавати якісні та доступні публічні послуги у кожній громаді, а також оптимізувати систему територіальних органів виконавчої влади.

Про це сказав заступник Міністра розвитку громад та територій В’ячеслав Негода під час наради з обговорення Концепції державної політики та Плану заходів із досягнення цілі 10.3. «Українці мають реальну можливість впливати на організацію свого життєвого простору як мешканці спроможних громад» Програми діяльності Кабінету Міністрів України, що відбулася за участі представників всеукраїнських асоціацій органів місцевого самоврядування, провідних експертів, проектів міжнародної технічної допомоги.

«Звісно, що очікуємо зміни до Конституції в частині децентралізації і продовжуємо активно працювати, щоб цього року завершити основний етап реформи. Необхідно дещо відкоригувати оптимальний план, але основні завдання на 2020 рік разом з прихильниками децентралізації ми повинні виконати. Для цього маємо політичну волю, розуміння важливості змін з боку більшості громад, а також міжнародну підтримку», - сказав В’ячеслав Негода.

Мінрегіон планує, зокрема, що до кінця 2020 року, після місцевих виборів, усі жителі України мешкатимуть в спроможних громадах, а за 5 років мінімум до 30% зменшиться кількість громад, що потребують підтримки держави.

Заплановано також, що вся територія України буде охоплена районами, які відповідають стандартам територіального поділу країн Європейського Союзу.

Крім того, функції органів державної влади та органів місцевого самоврядування будуть розмежовані, тобто їхні повноваження не дублюватимуться.

Щоб реалізувати заплановане, протягом найближчих місяців треба доопрацювати і затвердити на Уряді перспективні плани формування громад, прийняти закони «Про адміністративно-територіальний устрій», «Про засади адміністративно-територіального устрою», «Про місцеве самоврядування в Україні» (нова редакція), змінити законодавство, що регулює діяльність місцевих державних адміністрації, а також внести зміни до бюджетного та податкового законодавства.

Як повідомлялося, Мінрегіон оприлюднив Концепцію та план реалізації державної політики з децентралізації на 2020 рік.

План впровадження реформи місцевого самоврядування передбачає, що у 2020 році функції районних державних адміністрацій зміняться. Зокрема, в подальшому вони не надаватимуть адміністративних послуг. Ці повноваження повністю перейдуть на рівень громад. Важливо, щоб переформатування райдержадміністрацій, яке вже триває, не вплинуло на якість і доступність адміністративних послуг.

Про це сказав заступник Міністра розвитку громад та територій України В’ячеслав Негода під час організованих Програмою «U-LEAD з Європою» консультацій щодо майбутнього ЦНАП районних державних адміністрацій.

В’ячеслав Негода зазначив, що існування ЦНАП районних державних адміністрацій зараз за законом є обов’язковим. «Але ми вже точно знаємо, що функції райдержадміністрацій наступного року змінюватимуться, тому маємо сформулювати чітке бачення майбутнього центрів надання адміністративних послуг, створених при РДА. Головне завдання – у цей перехідний період зберегти доступ до адмінпослуг. Також важливо вирішити питання переходу персоналу та передачі приміщень і обладнання ЦНАП з районів у громади», - сказав заступник Міністра.

Він нагадав, що Кабінет Міністрів, на виконання Указу Президента України №647/2019 «Про деякі заходи із забезпечення надання якісних публічних послуг», опрацьовує питання щодо запровадження нових підходів до утворення та діяльності центрів надання адміністративних послуг. Передбачається, що адміністративні послуги, які надавали обласні та районні державні адміністрації, у подальшому надаватимуться у ЦНАП органів місцевого самоврядування на засадах співфінансування державою. Також має бути скасована норма обов’язкового утворення ЦНАП при районних державних адміністраціях.

«Зараз ми разом з колегами з Міністерства цифрової трансформації, Міністерства юстиції, експертами Програми «U-Lead з Європою» визначаємо, як зробити процес еволюції ЦНАП РДА у ЦНАП громад максимально правильним і «безболісним» як для жителів цих територій, так і для співробітників центрів», - сказав В’ячеслав Негода.

За даними моніторингу Мінрегону, в Україні створено 435 ЦНАП при райдержадміністраціях. У Міністерстві цифрової трансформації повідомили, що 310 з цих ЦНАП наступного року мають перейти під юрисдикцію органів місцевого самоврядування, тобто до громад.

<< Початок < Попередня 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Наступна > Кінець >>
Сторінка 1 з 10