joomla template

Меню користувача

Децентралізація

5b69747628239117013075 Асоціація міст України представила збірку коротких історій про те, як децентралізація впливає на життя громад.

Видання підготовлені в рамках Проекту ПУЛЬС, який Асоціація реалізує за фінансування USAID.

Успіхи громад, висвітлені у книгах, стали результатом активної роботи органів місцевого самоврядування в рамках реформи з децентралізації.

«Наполеглива праця органів місцевого самоврядування та підтримка децентралізації на державному рівні – це синергія, що конвертується у покращення якості життя громадян. «Книга успіхів» покликана продемонструвати ці позитивні зрушення у житті сіл, селищ, міст. Слід відзначити, що історії змін, описані у перших виданнях, вже поширилися і сьогодні для багатьох громад стали звичайною справою. Переконаний, що зібрані у цьому виданні приклади впровадження новацій надихнуть громади на подальші звершення задля успішного розвитку», - сказав виконавчий директор АМУ Олександр Слобожан.

 DSC0893 

Перший заступник голови ОДА Віталій Коваль з робочою поїздкою відвідав Матусівську об’єднану громаду, що на Шполянщині. Тут він з головою райдержадміністрації Володимиром Потапенком та керівником ОТГ Василем Колісником оглянув кілька об’єктів.

Цього дня в Матусiвській загальноосвітній школі № 1 відкрили капітально відремонтовану їдальню. Відтепер тут – яскраво оздоблене приміщення, сучасна сантехніка та меблі. У цілому їдальня розрахована більш ніж на 100 осіб. Керівник Матусівської громади Василь Колісник розповів, що працювали над оновленням близько трьох місяців.

DSC0822 

DSC0814 

DSC0881 

DSC08441 

DSC0850 

DSC0871 

DSC0875 

– На ремонт ми спрямували 1,5 млн грн власних коштів громади. Тепер тут затишно й комфортно для дітей. Водночас створені необхідні умови і для роботи поварів, – додав Василь Васильович.

Зауважимо, в закладі навчається 105 учнів та 31 вихованець дошкільного підрозділу. Працює в школі 16 викладачів різних кваліфікаційних категорій. Важливо, що в навчальному закладі створено всі умови для якісного навчання та перебування протягом дня. До послуг учнiв – сучасно облаштовані класи, зокрема й комп’ютерний, бiблiотека, спортивний зал та майданчик тощо. Отоплюють приміщення завдяки побудованій тут автономній котельні, що працює на альтернативних видах палива.

DSC0806 

DSC0882 

DSC0883 

DSC0885 

DSC0889 

DSC0890 

DSC0891 

DSC0899 

DSC0906 

DSC0922 

Віталій Володимирович принагідно оглянув навчальні класи, поспілкувавшись зі щойно призначеним директором школи Любов’ю Хижняк.

Між тим, в тутешній об’єднаній громаді турбуються і про розвиток культурної галузі. Тут – один із кращих будинків культури в області. Масштабне просторе приміщення майже повністю відремонтоване за останні кілька років. Тут замінили дах, опалювальну систему, встановили нові вікна. За рахунок коштів громади та спонсорської допомоги поступово ремонтують внутрішнє приміщення. А цього року оновили освітлювальне обладнання, завдяки чому атмосфера глядацького залу й сцени стала більш яскравою.

DSC0951 

DSC0952 

Між іншим, на базі цього приміщенні невдовзі відкриють і ЦНАП, що створюють в межах Програми «U-LEAD з Європою». Наразі його залишилось доустаткувати меблями й обладнанням.

DSC0942 

– Переваги реформи децентралізації очевидні, – говорить перший заступник Віталій Коваль. – Приміром, тутешні оновлення – реальний результат її успішного втілення. І це вкотре доводить: фінансово незалежні громади можуть самостійно і на належному рівні утримувати дитячі садки і школи, амбулаторії, будинки культури, дороги, інфраструктуру. Адже змога розпоряджатися власними коштами дозволяє мешканцям громади спрямовувати фінансування на першочергові потреби й таким чином поступово покращувати ситуацію на своїй території. Тут важлива ініціативність, раціональність та прогнозована ефективність. Сукупність же ініціатив, як на державному, так й обласному та місцевому рівнях, дають можливість реалізовувати пріоритетні завдання, передбачені, зокрема, й Стратегією розвитку області.

За інформацією прес-служби Черкаської ОДА

3

Двадцять третього грудня на Черкащині пройдуть перші місцеві вибори у 27 ОТГ. За повідомленням відділу взаємодії із засобами масової інформації Секретаріату, 12 жовтня 2018 року Центральна виборча комісія розглянула звернення 22 обласних державних адміністрацій та прийняла рішення про призначення перших місцевих виборів у зв’язку з утворенням об’єднаних територіальних громад (постанова №156).

Комісія встановила їх відповідність вимогам Конституції України та законів України, а також Порядку призначення перших виборів депутатів сільських, селищних, міських рад ОТГ і відповідних сільських, селищних, міських голів та призначила на неділю, 23 грудня 2018 року, вибори у 125 об’єднаних територіальних громадах (15 міських, 22 селищних, 88 сільських ОТГ).

Зауважується, що до складу цих 125 ОТГ увійшли 534 місцеві ради: міських ‒ 15, селищних ‒ 27 та сільських ‒ 492. У Черкаській області такі вибори відбудуться у 27 ОТГ.Зокрема, в Хлистунівській і Вільшанській ОТГ в Городищенському районі; Великохутірській і Михайлівській – у Драбівському; Водяницькій і Шевченківській – у Звенигородському; Баландинській і Лебедівській – у Кам’янському; Бобрицькій, Литвинецькій, Межиріцькій і Таганчанській – у Канівському; Бужанській і Лисянській ОТГ – у Лисянському; Балаклеївській, Березняківській і Тернівській – у Смілянському; Дмитрушківській і Ладижинській – в Уманському; Леськівській, Руськополянській і Червонослобідській – у Черкаському; Медведівській та Чигиринській – у Чигиринському, а також в Лип’янській – у Шполянському районах. Окрім того, вибори призначено і в суміжних адміністративно-територіальних одиницях: села Плешкані, Коврай і Підставки Золотоніського району об’єднуються з селом Безпальче Драбівського –
з центром у селі Плешкані (Плешканівська ОТГ), а села Боровиця і Топильне Чигиринського району об’єднуються з селом Сагунівка Черкаського району з центром у селі Сагунівка (Сагунівська ОТГ).

При цьому, ЦВК оголосила також початок виборчого процесу перших виборів депутатів сільських, селищних, міських рад ОТГ і відповідних сільських, селищних, міських голів з 3 листопада 2018 року. Загалом, за попередніми підрахунками у цих виборах зможуть взяти участь понад 702 тисячі осіб, додали у ЦВК.

З посиланням на сайт «Нова доба»: https://novadoba.com.ua/52910-na-cherkaschyni-proydut-pershi-miscevi-vybory-u-27-otg.html

8 

Ірина Семенова

журналіст

Черкаська область є одною із лідируючих по впровадженню децентралізації в Україні. У зв’язку із цим багато об’єднаних територіальних громад починають співпрацювати між собою.

Детальніше про укладання угод та чим вигідна співпраця між громадами для їх мешканців, дізнавалися кореспонденти Zmi.ck.ua.

Розвиток співробітництва територіальних громад є одним з кроків на шляху реформування місцевого самоврядування і об'єднання громад. Мета такого співробітництва є підвищення якості надання послуг населенню, розвитку територій та добробуту громад на основі спільних інтересів та цілей.

Юрист Черкаського Центру розвитку місцевого самоврядування Наталя Даньковська каже, що такий вид співробітництва у нас в області ще є не дуже популярним.

„Хоч Черкащина і лідирує по швидкості створення ОТГ, мало які громади між собою планують співробітництво, - каже вона. – Наразі кілька громад лише планують заключати договори про співпрацю або закупівлю спільного обладнання, тощо“.

Радник з регіонального розвитку в Черкаському Центрі розвитку місцевого самоврядування Григорій Перерва розповідає, станом на 1 січня 2018 року, на Черкащині було зареєстровано всього 6 договорів про муніципальне співробітництво, коли у Полтавській – п’ятдесят. Всього в Україні було зареєстровано 118 договорів.

„Співробітництво між громадами - досить новий інструмент для Черкащини. Більшість форм співробітництва потребують дотримання певних процедур узгодження з населенням громад та прийняття депутатських рішень, - пояснює він. - Цей процес, як правило, займає кілька місяців. Це, не рахуючи витрат часу на підготовку самого проекту (економічне обґрунтування, фінансовий план, індикатори виконання, можливі наслідок тощо).Тому, хоча Черкаська область входить в число лідерів серед регіонів України, за кількістю укладених угод в поточному році, суттєвого приросту не відбулося“.

За його словами, на сьогодні укладено і зареєстровано одну угоду про придбання пожежної машини і розвиток центру безпеки у селищі Стеблів Заріччя, Корсунь-Шевченківського району.

1-1 

„Ще кілька угод в рамках створення ЦНАПів зараз розглядають юристи. Разом з тим, область віддає перевагу якісним проектам, які мають надати реальну вигоду громадам. Того число угод зростає повільно“, - розповідає Перерва.

Найбільш популярною сферою співробітництва територіальних громад, за статистикою Мінрегіону, є житлово-комунальна. На неї припадає 27 % зареєстрованих проектів. На благоустрій – 13 %, пожежну безпеку – 16 %, освіту, охорону здоров’я, соцзабезпечення – 25 %, інше – 27 %.

Директор Черкаського Центру розвитку місцевого самоврядування Сергій Слинько зазначає, що через те, що ця тема для Черкащини досить нова, тому фахівців, які мають гарні практики, в області поки немає.

Об’єднали зусилля – отримали ЦНАП

Завідувач сектору економічного розвитку та інвестицій Наталія Сушко Іркліївської сільської ради ділиться, перші кроки у сфері співробітництва територіальних громад вони розпочали з можливості реалізації спільного проекту „Надання адміністративних послуг“ новоствореним центром з надання адміністративних послуг при Іркліївській сільській раді жителям Іркліївської ОТГ та жителям сусідньої Придніпровської територіальної громади.

„Було затверджено проект договору про співробітництво, підписано представниками обох сторін та надіслано в Мінрегіон на реєстрацію. Проект реалізується на безоплатній основі, з метою налагодження партнерських зв'язків з суміжною громадою та з надією на об'єднання, згідно перспективного плану формування територій громад Черкаської області, та розвитку об'єднаних територій, - каже вона. - Надалі в планах реалізація спільного проекту – це придбання сміттєвозу та контейнерів для сортування сміття через ДФРР, що дасть можливість зменшити навантаження на бюджет та стимулюватиме сусідні громади до об'єднавчих процесів“.

Міжмуніципальне співробітництво територіальних громад передбачає об’єднання ресурсів та зусиль місцевого самоврядування на договірній основі. Все – для вирішення нагальних питань розвитку громад. Таке співробітництво даєможливість протестувати готовність до об’єднанняв ОТГ, а також його розширення, за рахунок приєднання інших територіальних громад.

Основними завданнями співробітництва є підвищення якості послуг, що надаються громадянам, розвиток місцевої інфраструктури, а також покращення муніципального менеджменту та ефективності діяльності органів місцевого самоврядування. Водночас при спільній роботі територіальних громад покращується здатність освоєння інвестицій та довіра з боку кредиторів, що дозволяє швидше отримувати позики та залучати кошти від міжнародних донорів.

„Результатом укладання договорів про співпрацю між об’єднаними громадами є, насамперед, обопільна вигода. Це дасть змогу, ефективно об’єднувати ресурси громад, їх фінансовий, майновий та трудовий ресурси, - розповідає Наталія Сушко. – Це допоможе більш плідно взаємодіяти, зокрема, й у вирішенні різноманітних питань місцевого значення. Це і у сферах освіти, культури, утворення спільних комунальних установ тощо“.

У Іркліївській ОТГ впевнені, перші успіхи у реалізації спільних проектів їхніх територіальних громад, мають стати добрим прикладом для інших. Реформа місцевого самоврядування продукує нові можливості, і справа в тім, настільки швидко та правильно  ними скористаються громади заради власного розвитку та поліпшення добробуту своїх мешканців.

2-2 

Амбітні плани

У коментарі кореспонденту „Нової Добизаступник директора Департаменту регіонального розвитку Черкаської ОДА Сергій Даниленко зауважив, що Черкаська область на наступні три роки має амбітні плани міжмуніципального співробітництва: у 2018 році планується зареєструвати у Міністерстві регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України 20 договорів міжмуніципального співробітництва, у 2019 році – 30, у 2020 році – 30. Аби досягти поставленої мети для територіальних громад Черкаської області проводитимуться навчання та кущові тренінги. – У грудні (22 грудня 2017 року) був прийнятий План реалізації стратегії розвитку Черкаської області на період 2018−2020 рр.

Однією із проектних ідей Плану є „Співробітництво територіальних громад Черкащини як важливий фактор регіонального розвитку“, яке стало одним із стратегічних напрямків, – розповідає Сергій Миколайович. У 2018 році у Черкаській області відбудеться 5 кущових навчань: 21−22 лютого
у Білозір’ї (Черкаський, Смілянський, Чигиринський і Кам’янський райони), 2 березня у Корсуні-Шевченківському (Корсунь-Шевченківський, Городищенський і Канівський райони), 15 березня у Золотоноші (Чорнобаївський, Драбівський та Золотоніський райони), 22 березня у Звенигородці (Лисянський, Тальнівський, Катеринопільський, Шполянський і Звенигородський райони),29 березня в Умані (Жашківський, Монастирищенський, Маньківський, Христинівський та Уманський райони).

Спільно з Черкаським обласним центром перепідготовки та підвищення кваліфікації державних службовців за результатами проведеного навчання видаватимемо сертифікати державного зразка, – ділиться планами Сергій Даниленко.

Регіональне відділення „Асоціації міст України“ за участі Центру розвитку місцевого самоврядування надаватиме юридичний супровід і допомогу в укладені міжмуніципальних договорів. Департамент регіонального розвитку спільно з ЦРМС займатиметься координаційною роботою організації проведення навчальних заходів, також щоквартально проводитиме моніторинг реалізації договорів та допомагатиме в їх реєстрації у Мінрегіоні. Черкаська агенція регіонального розвитку бере на себе інтелектуальне наповнення семінарів та їх модерування. Сергій Даниленко наголосив, що Черкаська область на сьогодні єдина, котра реалізовує реформу децентралізації
у плідному партнерстві: Департамент регіонального розвитку Черкаської ОДА, Черкаський центр розвитку місцевого самоврядування, Черкаське відділення АМУ, Черкаська агенція регіонального розвитку та Черкаський обласний центр перепідготовки та підвищення кваліфікації державних службовців.

Досвід європейців: перемоги та „провали“

Не завжди досвід муніципального співробітництва був вдалий у міжнародному досвіді. От як в Канаді.

Аналітик ВГО „Асоціація сприяння Самоорганізації населення“ Олександра Калашнікова, спеціально для „Української правди“ розповіла,
що муніципалітети Канади співпрацюють у випадках, коли вирішити місцеву проблему неможливо власними силами, або ж через небажання бути приєднаними до більш спроможної громади. Причини об'єднання громад в Канаді схожі до українських – економія бюджетних коштів, підвищення якості та розширення кількості публічних послуг.

Дослідження показали, що у великих консолідованих громадах мешканці втрачали можливість впливати на рішення муніципалітету. 
В окремих випадках після об'єднання бюджетні витрати зростали, а не скорочувались.

До прикладу, консолідація муніципалітетів навколо міста Торонто призвела до витрат на 275 мільйонів доларів. Кошти були втрачені переважно на перебудову системи обслуговування по всій об'єднаній громаді. В результаті консолідації було ліквідовано близько 2700 посад, але за той же період часу було додано ще 3600 позицій для того, щоб справлятись із усім спектром муніципальних задач.

Консолідація громад в Канаді не стала універсальним рішенням проблем регіонального розвитку.

І приклади роз'єднання громад після десятків років співіснування в єдиній територіально-адміністративній одиниці – яскраве тому підтвердження.

Досвід Канади не найвдаліший, але це крапля в морі, порівняно з кількістю прикладів вдалого співробітництва. Ось, наприклад, у Румунії, в місті Хорезу, який є адміністративним центром регіону, зосереджено установи, які надають послуги у таких галузях, як охорона здоров’я, освіта, допомога у надзвичайних ситуаціях, стягнення податків, юридична консультація, судочинство тощо.

Адміністративні відносини між 5 муніципалітетами існували завжди. Місто Хорезу виконує роль економічного центру регіону, у ньому працюють банки та страхові компанії, які відсутні в інших муніципалітетах, ‒ коментує журналіст ГО „УКРАЇНСЬКИЙ ЦЕНТР ЄВРОПЕЙСЬКОЇ ПОЛІТИКИ“ Катерина Потапенко.

На сьогодні Хорезу надає сусіднім муніципалітетам деякі послуги, які фінансуються виключно з бюджету міста (наприклад, допомога у надзвичайних ситуаціях та реєстр громадян). Наразі в місто працює над розвитком  туристичної інфраструктури та сприяння розвитку туризму.

Україна має можливість скористатись передовим досвідом румунів і врахувати помилки канадців, щоб співпраця громад була максимально ефективною для усіх сторін процесу.

З посиланням на сайт Zmi.ck.ua: http://zmi.ck.ua/longread/spvpratsya-gromad-yak-tse-pratsyu-na-cherkaschin.html

<< Початок < Попередня 1 2 3 4 5 6 7 Наступна > Кінець >>
Сторінка 1 з 7