joomla template

Меню користувача

Децентралізація


Завдяки реформі децентралізації місцеві бюджети значно зросли, а їх дохідна частина перевищила видатки, наголошує Президент Петро Порошенко.

– Напрямок і курс був вибраний правильно. На 1 вересня поточного року профіцит місцевих бюджетів складає 32 млрд гривень. За 9 місяців план надходжень до загального фонду місцевих бюджетів, без урахування трансфертів, виконано майже на 100%, – повідомив Глава держави на засіданні Ради регіонального розвитку.

Петро Порошенко акцентував на тому, що у порівнянні із минулим роком, на 50% перевищено надходження місцевих бюджетів і левова частина цих коштів спрямовується на бюджет розвитку.

– Це те, про що мріяли ще 2 роки тому, – підкреслив Президент і зазначив, що завдяки цьому у різних куточках країни розбудовується інфраструктура, розвивається транспортне забезпечення, зводяться соціальні об’єкти – дитячі садки, школи, тощо. Часто вони відкриваються у віддалених районах, селах – там, де до них ніколи не доходили руки.

Крім того, Глава держави зазначив, що завдяки збільшенню бюджетів громад та реалізації експерименту щодо спрямування частини коштів перевищення надходжень від митниці, відновлюються автомобільні шляхи у регіонах та містах.

– Наш підхід демонструє, що дорожнє будівництво сьогодні стало пріоритетом Уряду, пріоритетом місцевих адміністрацій, Президента і всієї української влади, – сказав Петро Порошенко. Водночас, він зауважив, що «все це робиться в умовах війни».

Президент наголосив, що влада має намір продовжити цю тенденцію й надалі.

– Ми не збираємося зупинятись. Дорожній фонд на минулий рік і дорожній фонд на цей рік відрізняються значним чином, – додав Глава держави.

Петро Порошенко також відзначив зростання місцевих бюджетів по всіх видах податків. На його переконання, це є свідченням більш ефективного їх адміністрування, виведення податків з тіні. За його словами, наприклад, по платі за землю дохід зріс на 62%, по частині податку на доходи фізичних осіб – на 49%.

У той же час, Президент зазначив, що не повністю задоволений процесом легалізації заробітних плат.

– Ми прийняли дуже непросте рішення, коли значним чином скоротили єдиний соціальний внесок, передбачаючи, що ту економію, яку бізнес отримав, недоплачуючи податок державі, в повному обсязі буде виплачено на руки людям. Поки що, в більшості випадків, підвищення заробітної плати не перевищує тієї економії, яку отримали підприємці через скорочення податкового навантаження на заробітну плату. Але процес уже йде і я впевнений в тому, що ми цю ситуацію можемо дотягнути, – наголосив він.

За інформацією офіційного інтернет-представництва Президента України

Жителі тергромад виграють від об’єднання. Передовсім і у фінансовому плані. Так, власні доходи громад-об’єднавців Черкащини порівняно з минулим роком зросли чи не в три рази. На цьому наголосив заступник очільника області Ярослав Березань під час ефіру на телеканалі «Рось».

 

^F0E754D21B03C8E462EA01AFA017E2A17088A97EC175256166^pimgpsh_fullsize_distr-e1490700886960

Порівняно з 2015 та 2016 роками процес з утворення громад значно активізувався. Ніни в області функціонує 6 громад. 30 квітня ще у чотирьох відбудуться перші вибори, а дві очікують рішення ЦВК про їх призначення. Крім того, на Черкащині діє близько 10 спільних робочих груп.

Прискоренню об’єднавчого процесу посприяло й прийняття Верховною Радою України частини необхідних законів, переконаний Ярослав Березань. Їх прийняття дає більше законодавчо обґрунтованих можливостей для міст і сіл об’єднуватися так, які їм це зручно.

– У нас є мета – утворення ще майже 30 громад до кінця року, – говорить заступник очільника області. – Зараз закони, які приймає ВРУ дозволяють це зробити і, сподіваюся, ми отримаємо очікуваний результат. Приміром, із прийняттям закону, який регулює можливість об’єднання населених пунктів, що входили до різних районів, ми вирішимо питання з призначенням виборів у тій же Зорівській ОТГ. Ця громада якраз на межі Драбівського та Золотоніського районів. Випадок Зорівської тергромади не поодинокий. На Черкащині є чимало сіл, яким географічно або історично вигідніше бути в одній громаді.

Ще однією мотиваційною перевагою для утворення громад є історії успіху уже діючих ОТГ та ті фінансові вигоди, які вони вже отримують. За словами голови Набутівської ОТГ Олега Малюги, власний ресурс громади після об’єднання дійсно значно зріс.

– Фінансовий ресурс нашої громади збільшилися втричі, порівняно з минулим роком, – зауважує Олег Петрович. – Торік ми мали 6 млн грн власних надходжень, а вже цього року – 16,6 млн грн. Звісно, зараз вистачає проблемних питань, з якими іноді буває складно працювати. Оскільки і для нас, і для районної влади всі вони – нові. Вирішуємо питання у галузі освіти та медицини. Крім того, на часі інвентаризація земель. Та, втім, за час роботи громади відчутні позитивні зміни. Приміром, зараз беремося за ремонт доріг, вуличного освітлення. Намагаємося формувати бюджет так, щоб кожна сільська рада та населений пункт мав кошти для розвитку.

Нагадаємо, торік Набутівська територіальна громада об’єднанала 7 сільських рад, 13 населених пунктів. 18 грудня тут відбулися перші вибори.

Зібрали для вас найбільш поширені запитання щодо проекту змін до Конституції у частині децентралізації і спробували коротко на них відповісти.

750_300_748 

Чому виникла необхідність змінювати Конституцію? Може, достатньо поміняти певні закони?
Так, справді, для того, щоб робити реформи, потрібно міняти закони, причому ґрунтовно. У свою чергу, закони повинні відповідати Конституції, спиратися на неї як на основу. Щоб не було невідповідностей та суперечностей, слід міняти та зміцнювати, так би мовити, не лише стіни, але і фундамент, тобто основу – Конституцію як Основний Закон.

Чи відповідає наша сьогоднішня Конституція Європейській хартії місцевого самоврядування?
Ні. Питання реформування (удосконалення) Конституції в частині положень, що визначають засадничі основи місцевого самоврядування, почало серйозно порушуватись ще у 2001 році. Тоді Конгресом місцевих та регіональних влад Ради Європи було схвалено Рекомендацію № 102 (2001) «Щодо стану місцевої та регіональної демократії в Україні», де було висловлено жаль з приводу того, що за умов централізованої системи державного управління деякі українські політичні сили все ще проти будь-якої реформи, спрямованої на децентралізацію державної влади на основі принципу субсидіарності (пункт 3 стаття 4 Європейської хартії місцевого самоврядування). Також у Рекомендації зазначено необхідність внесення змін до Конституції України для запровадження виконавчих органів обласних та районних рад, як це і передбачено Європейською хартією місцевого самоврядування. Ці висновки актуальні і сьогодні, а отже, чинна Конституція у цій частині не відповідає зазначеній Хартії.

Чи вперше змінюється Конституція України?
Ні. Попри широкі дискусії, саме навколо теперішніх змін, насправді внесення поправок ініціювалися неодноразово. У Верховній Раді України з 28 червня 1996 року зареєстровано більше десяти законопроектів про внесення змін до Конституції України. Частину цих законопроектів було прийнято, а саме законами України від 8 грудня 2004 року № 2222-IV, від 1 лютого 2011 року № 2952-VI, від 19 вересня 2013 року № 586-VII. Крім того, після Революції гідності було прийнято закон про відновлення дії окремих положень Конституції України від 21 лютого 2014 року № 742-VII.

Який стосунок мають зміни до Конституції до європейського вибору України?
Безпосередній. Революція гідності стала відповіддю на питання, чи обирає Україна шлях до європейської сім’ї народів. Завдяки надзвичайному героїзму та згуртованості українців Євромайдан переміг, - і було підписано Угоду про Асоціацію між Україною та Євросоюзом. Це дає можливість Україні згодом стати повноцінним членом Європейського Союзу. Але для цього держава повинна відповідати певним критеріям. Саме тому Україна взяла курс на децентралізацію – відхід від централізованої моделі управління, посилення та фінансове забезпечення місцевого самоврядування. Відтепер найбільш заможними та комфортними для життя мають стати не тільки великі міста, але і вся Україна, громади – місця, де люди живуть, працюють, виховують дітей та відпочивають. Таким чином реалізується Європейська хартія місцевого самоврядування. Іншими словами, якість життя простих людей не тільки у великих містах, але й і на селі в різних куточках України має поліпшитися, бо саме на місця передаються повноваження та гроші. Ось це і є головним критерієм готовності України стати справжньою повноправною частиною Європи.

Хто готував ці зміни? З ким вони узгоджені?
Щоб зміни враховували інтереси різних верств українського суспільства, до цієї роботи було залучено представників різних політичних сил, громадськості, вітчизняних та міжнародних експертів. Усі згадані вище представники увійшли до складу Конституційної Комісії – спеціального органу, створеного Указом Президента України від 3 березня 2015 року. 
Чи немає в проекті цих змін юридичних невідповідностей чи порушень?
Немає. Висновок експертів Венеційської комісії – вищого міжнародного юридичного органу – позитивний. Усі рекомендації, що їх дали кращі світові експерти Венеційської комісії, були враховані, і проект змін до Конституції щодо децентралізації було доопрацьовано.
Хто має прийняти чи затвердити запропоновані зміни до Конституції?
Закон України «Про внесення змін до Конституції України» має розглянути та затвердити Верховна Рада України.

У чому полягають зміни?

  1. Посилюється місцеве самоврядування.
  2. Змінюються положення про адміністративно-територіальний устрій: територія України відтепер поділена на області, райони і громади. Громада є первинною одиницею адміністративно-територіального устрою.
  3. Закріплюються принципи повсюдності, що означає передачу земель у розпорядження органів місцевого самоврядування за населеними пунктами.
  4. Закріплюється принцип спроможності місцевого самоврядування, що гарантує наділення його  достатніми повноваженнями та ресурсами.
  5. Тепер історичні, економічні, екологічні, географічні, демографічні особливості, етнічні та культурні традиції враховуються при плануванні сталого розвитку адміністративно-територіальних одиниць.
  6. Відповідно до Європейської хартії місцевого самоврядування закріплюється принцип субсидіарності, що гарантує передачу на місця, в громади, максимальну кількість  повноважень, які органи місцевого самоврядування здатні виконати.
  7. Запроваджується ефективне самоврядування на обласному та районному рівнях, як цього вимагає відповідна Європейська хартія – ради отримують право утворювати виконавчі органи, які будуть їм підконтрольні та підзвітні. Ради самостійно затверджують голів виконавчих комітетів.
  8. Скасовуються місцеві державні адміністрації, ліквідуються посади голів місцевих державних  адміністрацій, натомість вводиться інститут префектів, що мають скоріше контролюючі (дотримання законів), ніж адміністративні функції.
  9. Закріплюються гарантії щодо матеріальної та фінансової основи місцевого самоврядування, зокрема щодо місцевих податків та зборів, а також частки загальнодержавних податків та інші доходи місцевих бюджетів на фінансування власних і делегованих повноважень.
  10. Із запровадженням Конституційних змін земля, рухоме і нерухоме майно, природні ресурси, інші об’єкти, що перебувають на території громад, підпадають під юрисдикцію територіальних  громад та їх органів місцевого самоврядування – жодне питання місцевого значення не може вирішуватися без їхньої згоди.

Чи послаблює децентралізація державну владу, міць країни, її цілісність та обороноздатність?
Абсолютно ні. Оборона, зовнішня політика, національна безпека, дотримання прав і свобод людини – всі ці сфери залишаються у виключній компетенції держави і повністю нею забезпечуються.  Крім того, передбачено, що в разі ухвалення головою громади, будь-якою радою рішення, що створює загрозу державному суверенітету, територіальній цілісності чи загрозу національній безпеці, Президент України зупиняє дію відповідного акта і одночасно звертається до Конституційного Суду України, тимчасово зупиняє повноваження голови громади, складу ради громади, районної, обласної ради та призначає тимчасового уповноваженого.

Чи не призведуть зміни до федералізації чи втрати цілісності країною?
Ніякої федералізації не передбачається. Конституцією зміцнюється унітарний статус країни. Всі запропоновані зміни відповідають установленій у статті 2 Конституції України унітарній формі державного устрою.
Хто буде слідкувати за додержанням Конституції і законів України органами місцевого самоврядування? Хто не допустить вседозволеності на місцях?
Слідкувати за правовим порядком будуть префекти.  За поданням Кабінету Міністрів призначатиме та звільнятиме префектів Президент. Префект матиме право зупиняти дію актів місцевого самоврядування з одночасним зверненням до суду, якщо вони не відповідатимуть Конституції чи законам України. Разом з тим префекти позбавлені права, яке мають голови місцевих державних адміністрацій, втручатися у діяльність органів місцевого самоврядування, розподіляти бюджетні кошти.

Чи фіксують зміни особливий статус Донбасу?
Ні. Особливий статус Донбасу в складі України Конституцією не передбачено. Навпаки! Якщо в чинній Конституції є положення про можливість особливого статусу для окремих міст, то конституційними змінами ця стаття ліквідується.
Зміни передбачають лише можливість запровадження функціонування місцевого самоврядування в Донецькій та Луганській областях з певними особливостями, що буде визначено окремим законом.


Матеріал підготовлено експертами проекту DESPRO

24 січня відбулось чергове засідання Центральної виборчої комісії.

Розглянувши звернення низки обласних державних адміністрацій щодо прийняття Комісією рішення про призначення перших місцевих виборів у зв'язку з утворенням у цих областях об'єднаних територіальних громад, Комісія встановила їх відповідність вимогам Конституції України та законів України, а також  Порядку призначення перших місцевих виборів та своєю Постановою призначила на неділю, 30 квітня 2017 рокувибори у 40 таких об'єднаних територіальних громадах. При цьому Комісія оголосила з 11 березня 2017 року початок виборчого процесу перших виборів депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів.


16142680_1263601230394775_334163943311846548_n


Активізування об’єднавчих процесів в області визначено серед пріоритетів на 2017 рік. Про це сказав голова Черкаської ОДА Юрій Ткаченко на виїзній нараді в Городищі. У ній узяли участь керівники районів і структурних підрозділів адміністрації.

6-1 

Натепер на Черкащині створили шість об’єднаних територіальних громад. Такий результат очільник області назвав недостатнім. Мовляв, зволікання в цьому процесі призводить до того, що Черкащина втрачає розвиткові ресурси.

– Держава підтримує об’єднані громади, даючи ресурс на розвиток їхньої інфраструктури, – зауважив Юрій Ткаченко. – Торік наші три першопрохідці отримали на це майже 13 млн грн. Результат можете бачить.

Голова Черкаської ОДА назвав райони, де поки найбільше зволікають із об’єднавчими процесами. Це – Маньківський, Монастирищенський, Уманський і Чорнобаївський.

– Водночас є ті, що активно почали, але потім із незрозумілих причин призупинили цю роботу, – сказав Юрій Ткаченко. – Ідеться про Канівщину, Катеринопільщину, Лисянщину та Христинівщину. Так, цей процес складний, однак часто банальний брак інформації заважає громадам ухвалювати рішення. Реформа, зініційована Президентом України й Урядом, у дії. Нині ми закладаємо фундамент задля розвитку територій.

Нагадаємо, на Черкащині наприкінці минулого року до трійки громад-об’єднавців додалися Тальнівська міська, Набутівська та Стеблівська.

 

6

Децентралізація – одна з важливих реформ, яка необхідна для розвитку країни і яка успішно реалізується. Про це сьогодні Прем’єр-міністр України Володимир Гройсман заявив на конференції Уповноважених представників органів місцевого самоврядування – членів Асоціації міст України.

Він зазначив, що Уряд останні кілька років почав системно займатися місцевим самоврядуванням. За його словами, розвиток децентралізації базувався на трьох фундаментальних речах: повноваження, фінансовий ресурс та відповідальність. Володимир Гройсман нагадав, що в 2014 році було запроваджено фінансову децентралізацію.

«Ми маємо сьогодні повноцінну систему фінансової децентралізації. Кожен з вас має можливість самостійно ухвалювати бюджет, незалежний в прийнятті рішень», – підкреслив Володимир Гройсман, звертаючись до учасників конференції.

За його словами, громади демонструють успіхи в реалізації реформи. Про це, зокрема, свідчать тенденції до зростання місцевих бюджетів. Одним з лідерів запровадження реформи місцевого самоврядування є Тернопіль, яке Прем’єр-міністр відвідав учора. «У Тернопільській області створено 26 об’єднаних територіальних громад. 10 буде створено ще в результаті виборів 11 та 18 грудня. Це є справді лідери. Люди, які брали на себе відповідальність. І що вони мають сьогодні. Бюджети об’єднаних територіальних громад Тернопільської області тільки від об’єднання по власним доходам збільшилися у три рази. Якщо говорити про цільову підтримку, то це дев’ять разів», – підкреслив Глава Уряду.

Він переконаний, що децентралізація – це крок до розвитку регіонів, адже в людей на місцях з’являються ресурси, і вони починають вирішувати існуючі там проблеми. За словами Володимира Гройсмана, лише децентралізація та об’єднання територіальних громад надасть можливості до економічного зростання навіть депресивного району чи області.

«Реформа не була простою. Вона є надзвичайно складною, тому що стосується безпосередньо життя людей. Багато є політичних спекуляцій, але досвід впровадження показує зовсім інше: що ми правильно вибрали шлях і маємо прийти до успіху, успіху конкретних громад, конкретних людей», – підкреслив Прем’єр-міністр.

За інформацією Урядового порталу

 

Затягувати з формуванням спроможного базового рівня місцевого самоврядування не слід, бо без цього неможливо проводити ефективні зміни у освіті, медицині, соціальній, культурній та інших сферах життя людей.

Про це сказав Перший заступник Міністра регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ В’ячеслав Негода під час круглого столу «Місцеве самоврядування: нові можливості та вектори розвитку» у Національній академії державного управління при Президентові України.

Він нагадав, що загалом з початку 2017 року в Україні функціонуватимуть вже 367 об’єднаних територіальних громад, сформованих 1735 місцевими радами – це 17 % від усіх органів місцевого самоврядування базового рівня.

«Може здатися, що 367 об’єднаних громад за два роки це небагато. Але усі наші колеги з країн, які йшли цим шляхом, говорять, що темп у нас дуже високий, бо в більшості європейських країн муніципальна консолідація триває десятиліттями і не має таких результатів», — зазначив В’ячеслав Негода.

За словами Першого заступника Міністра, динаміка позитивна і зараз усе менше громад зволікають з об’єднанням, бо орієнтуються вже не на обіцянки, а на конкретні цифри, зокрема, на бюджетні показники 159 об’єднаних громад, створених минулого року.

Моніторинг бюджетів цих об’єднаних громад свідчить, що за 10 місяців 2016 року їхні загальні доходи зросли у 6 разів — з 900 млн грн (за той же період 2015 року) до 5,69 млрд грн. Власні доходи збільшились втричі – з 800 млн грн до 2,6 млрд грн. Залишки коштів загального фонду бюджетів зросли з 300 млн грн до 1,6 млн грн. На депозитних рахунках в банках вони загалом тримають 152 млн грн.

«Очевидно, що ситуація з фінансами в об’єднаних громадах покращилася. Звичайно, у громад ще є певні труднощі з ефективним використанням цих коштів, але усе це через брак досвіду, бо раніше таких ресурсів і повноважень місцеве самоврядування базового рівня просто не мало», — сказав В’ячеслав Негода.

Матеріали підготовлено відділом економіки,

житлово-комунального господарства,

містобудування та архітектури

райдержадміністрації

Витяг із «Моніторингу прогресу реформ за 9 місяців 2016 року»

Триває процес добровільного об’єднання територіальних громад: вже у 2016 році створено та проведено перші вибори ще у 25 новоутворених громадах. Центральною виборчою комісією призначені на 11 грудня 2016 року перші місцеві вибори у 41 громаді з 13 областей країни, до яких увійшло 133 сільські, селищні, міські ради.

На розгляді в ЦВК знаходяться подання про оголошення перших місцевих виборів – 164 ОТГ, до яких увійшло 836 сільських, селищних, міських рад.

Триває процес виборів старост. Станом на 1 жовтня обрано 320 старост в об’єднаних територіальних громадах.

Мін регіоном прийнято наказ від 30.03.2016 № 75 «Про затвердження Методичних рекомендацій щодо формування і реалізації прогнозних та програмних документів соціально-економічного розвитку об’єднаної територіальної громади».

Мінрегіон розробив типову структуру плану соціально-економічного розвитку об’єднаної територіальної громади. Необхідного для отримання громадами державної субвенції на формування інфраструктури.

У всіх 159 об’єднаних громадах, створених у 2015 році, розроблені та затверджені відповідними радами Стратегії соціально-економічного розвитку об’єднаних територіальних громад.

Мін регіоном розпочато роботу з організаційно-методичної допомоги в розробленні та реалізації стратегій розвитку об’єднаних громад і створення системи проведення моніторингу за станом перетворень в 159 громадах.

Станом на 5 жовтня 2016 року комісія при Мінрегіоні розглянула та затвердила 1183 проектних заявок від 159 об’єднаних громад щодо реалізації за рахунок субвенції на розвиток інфраструктури об’єднаних громад. Загальна сума реалізації цих проектів складає близько 953 млн.грн ( ̴ 95,3 % загального розміру субвенції 1 млрд.грн).

Згідно з Державним бюджетом на 2016 рік, 159 об’єднаних громад отримали прямі бюджетні розрахунки. Тепер вони безпосередньо отримують медичні й освітні субвенції та базові дотації. Ці громади вже отримали максимум повноважень і ресурсів, на рівні з великими містами обласного значення.

Аналіз виконання місцевих бюджетів за січень-вересень 2016 року показав, що реформа міжбюджетних відносин, запроваджена в минулому році, дозволила побудувати нову модель фінансового забезпечення місцевих бюджетів та встановити нові підходи у взаємовідносинах державного бюджету з місцевими бюджетами.

Такі підходи забезпечили формування нових прогресивних відносин в управлінні бюджетними ресурсами, комплексне вирішення питань розвитку територіальних громад, а також збільшення мотивацій до нарощування доходів бази місцевих бюджетів.

Місцеві органи влади отримали додатковий ресурс як на виконання повноважень, які є функціями держави і передані їм на виконання, так і на фінансування самоврядних повноважень.

Результати виконання за 9 місяців цього року підтверджують позитивні тенденції зростання надходжень до місцевих бюджетів, які на мітилися в минулому році.

Так за січень-вересень до загального фонду місцевих бюджетів надійшло 103,9 млрд.грн, що складає 99,4% від річного плану.

Матеріали підготовлено відділом економіки,

житлово-комунального господарства,

містобудування та архітектури

райдержадміністрації

Четвер, 11 серпня 2016, 12:56

Сила громади

Написав Administrator

   8 серпня 2016 року в селі Ротмістрівка знову дзвонили церковні дзвони, скликаючи жителів на народне віче. На ці збори прийшли не тільки всі жителі села, але й були присутні представники громад навколишніх сіл, а також керівник апарату райдержадміністрації Олена Ковальська, та районний депутат Гончаренко О. І. Основним питанням віче було: «Добровільне об’єднання територіальних громад – єдиний шлях у сфері децентралізації влади, місцевого самоврядування, розвитку села і України в цілому. Разом ми сила.» Ініціаторами даної зустрічі були депутати Ротмістрівської сільської ради.
   До слова була запрошена Олена Ковальська, яка провела роз’яснювальну роботу по впровадження реформ у процесі самоврядування і децентралізації: «Реформа децентралізації стосується кожної родини, передбачає створення фінансово-незалежних громад, які зможуть самостійно і на належному рівні утримувати школи, амбулаторії, будинки культури і клуби, дороги та інфраструктуру. Місцеве самоврядування – це коли мешканці в містах, селах, селищах самі господарюють у себе вдома. Люди обирають місцеві ради та їх голів. Їх і вповноважують вирішувати більшість важливих питань. Органи місцевого самоврядування відповідають за шкільну і дошкільну освіту, охорону здоров’я первинного рівня, заклади культури, благоустрій – освітлення вулиць, стан доріг, прибирання, громадський порядок і багато інших, важливих повсякденних питань. Суть реформи: віддати право самостійно вирішувати всі питання громадянам – мешканцям міст, сіл та селищ.
   Децентралізація – це передача значних повноважень та бюджетів від державних органів, органам місцевого самоврядування. Так, аби якомога більше повноважень мали ті органи, що ближче до людей, де такі повноваження можна реалізувати найбільш успішно.
Децентралізація передбачає створення фінансово-незалежних громад, які зможуть самостійно і на належному рівні утримувати школи, амбулаторії, будинки культури і клуби, дороги та інфраструктуру.
   Простіше кажучи, децентралізація – це реальний шлях до підвищення якості повсякденного життя мешканців кожного села, селища чи міста. Без децентралізації, без ефективного місцевого самоврядування, ми ще надовго залишимось з дітьми, яким існуюча система не в змозі надати якісну та сучасну освіту, недолікованими хворими, розбитими дорогами, занедбаними селами, залишимось з усією тою купою проблем, які сьогодні маємо.
   Чому ми обираємо шлях децентралізації?
   Європейський і світовий досвід свідчить, що місцеві проблеми можуть ефективно вирішуватись тільки на місцевому рівні. Держава ніколи не дійде до проблем кожного села чи міста, кожної вулиці чи двору.
   В багатьох українців вже є тверде переконання, що реформу місцевого самоврядування необхідно робити. Можна зараз говорити про повноваження, які передбачаються цією концепцією, а саме згідно Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад», об’єднані громади отримають від держави фінансову підтримку на розвиток інфраструктури згідно з планом соціально-економічного розвитку такої громади. Об’єднані громади наділяються повноваженнями, рівнозначними повноваженням міст обласного значення.
   Як же дати громадам більше прав?
   Через децентралізацію влади. Реформа місцевого самоврядування передбачає передачу повноважень та коштів громадам. Це буде закріплено в Конституції України і в багатьох законах та визначить нові правила, по яким працюватиме нова система влади.
   У чому суть перетворень які пропонує децентралізація?
   Суть перетворень: органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування нарешті почнуть займатися властивими для них справами. Громади отримають повноваження, під них ресурси. Буде запроваджено відповідальність органів місцевого самоврядування перед виборцями за ефективність своєї роботи, а перед державою – за законність. Все більше людей в Україні розуміє її переваги, об’єднуються в громади, прикладають зусиль для покращення життя селян. Процес децентралізації і в Смілянському районі набирає обертів. Все більше сільських рад цікавляться перевагами об’єднання територіальних громад».
   Після сходки села була проведена позачергова сесія сільської ради де було прийнято рішення про подання ініціативи сільським радам селам: Носачева, Чубівки, Ковалихи, Мельниківки, Куцівки, щодо добровільного об’єднання у єдину територіальну громаду навколо села Ротмістрівка. Вразі об’єднання вищезазначених сіл в єдиний кущ Ротмістрівська територфіальна громада матиме більше можливість фінансового забеспечення щодо утримання об’єднаних сільських громад. Згідно закону про децентралізацію влади вигідне географічне положення щодо під’їзду (не більше 25 км від районного чи обласних центрів), найбільша кількість населення, найбільше бюджетних організацій (школа, дитсадок), фермерських господарств у Смілянському районі (із трьох сіл) має Ротмістрівка. Недарма до 1917 року вона була повітовим містечком, а районним центром до 1956 року. На території села Ротмістрівка знаходиться районна лікарня, яка обслуговує не лише жителів вищезгаданих сіл, але й весь західний район Смілянщини.
   Дев’ятого числа депутати Ротмістрівської ради передали особисто рішення про «Надання згоди на добровільне об’єднання територіальних громад села Ротмістрівка, селища Вовківка – Ротмістрівської сільської ради, сіл Носачів, Чубівка – Носачівської сільської ради, села Мельниківка – Мельниківської сільської ради, села Куцівка – куцівської сільської ради, села Ковалиха – Ковалиської сільської ради, в Ротмістрівську територіальну громаду з центром у селі Ротмістрівка» головам сільських рад.
   Тож дорогі земляки! Давайте об’єднавшись ми разом переможимо і корупцію, і бюрократів, і злидні. Повернемо добробут і щастя у наші села. З нами Бог! Бо разом ми сила!

За інформацією Сергія Мошенського

   У Білозірську об’єднану громаду зайшли перші кошти державної субвенції на соціально-економічний розвиток села. Чекали їх тут півроку. За цей час розробили та надіслали в область та Київ купу проектів на розвиток соцсфери. Тепер почали освоювати кошти, а виконані роботи перевіряти лінійкою.
До кінця року ОТГ має освоїти 7,3 мільйона гривень. Тоді наступного року білозірці та ірдинці отримають ще стільки ж на розвиток інфраструктури громади.    Така умова державної субвенції. Кошти йдуть поступово, по 870 тисяч щомісяця.

oACzA_983 

Перші проекти – на розвиток громади


   30 червня розпочали з робіт по вулиці Лесі Українки. Це одна з центральних доріг у об’єднаній громаді, що йде до опорної школи. На черзі дорога по вул. Тичини (там на момент написання статті уже підготували основу до асфальтування), що проходить біля дитячого садка, і третя дорога по вулиці Дружби. Загалом на ремонт цих шляхів спрямують 2 мільйони гривень.
   Виконану підрядниками роботу контролюють, як кажуть, відразу на місці. Гроші – державні, тож звіт за їхнє виконання будуть тримати суворий. У сільській раді чесно зізнаються, що досі цього не робили. А тепер із лінійкою переміряють висоту встеленого асфальту.
   Альтернативні види палива вже використовують Будинок культури, сільська рада, дитячий садок. Незабаром будуть переведені на твердопаливні котли дві амбулаторії та школи. У громаді вирішили, що тепер потрібно ще й самим виготовляти це паливо. Розробили проект та отримали майже 547 тисяч на трактор та обладнання для переробки деревної тріски. Оголосили тендер на його придбання. У серпні буде налагоджено виробництво, для якого додатково створять кілька робочих місць. Все це ті ж кошти з державного бюджету на соціально­економічний розвиток села. Проте вирішили, що цього недостатньо й сільська рада взяла участь у канадському конкурсі проектів на виготовлення палетів.
   – Ця лінія коштує 800 тисяч гривень і незабаром вона запрацює в селі, бо наш проект переміг, – каже начальник відділу економічного розвитку та інвестицій Ірина Синельник. – Окрім тріски, будемо виготовляти ще й палети.
   1,5 мільйона підуть на освітлення 10 вулиць. Однак у сільській раді кажуть, що роботи розпочнуть не раніше четвертого кварталу, бо їх можна робити і в холодну пору року, а зараз треба братися за нагальні справи. Окрім того, вже з сільської ради передали до обласної адміністрації проекти, реалізація яких дасть змогу освоїти решту 3 мільйони гривень. Це, зокрема, облаштування твердопаливного котла в амбулаторії загальної практики сімейної медицини, що обійдеться, приблизно, в 698 тисяч гривень, ще на 726 тисяч буде замінено вікон і дверей у школі перших ступенів та амбулаторії, що в Ірдині, а 1,8 мільйона гривень витратять на облаштування житла для молодих спеціалістів. Крім того, білозірці виграли проекти по Державному фонду регіонального розвитку на 330 тисяч гривень. На ці гроші вони відкриють десяту групу в ДНЗ «Червона шапочка».

Замість чотирьох шкіл – одна опорна


   Опорною стала Білозірська ЗОШ І-­ІІІ ступенів, а філіалами – дві Білозірські (перших та перших­-других ступенів), а також Ірдинська ЗОШ І-­ІІІ ступенів.
   – Аби вибороти статус опорної школи, знову потрібно було підготувати відповідний проект та розрахунки. Все це робили наші фахівці відділу економічного розвитку та відділу освіти, – розповідає сільський голова Володимир Міцук. – У результаті маємо перший транш на школу 2,5 мільйона гривень. За ці кошти придбають сучасні класи хімії, фізики, англійської мови, географії та біології, а ще мультимедійний комплекс. Тут будуть проведені заходи з енергоефективності – встановлені пластикові вікна, відправляться кошти на ремонт спортзалів та кабінетів. Загалом на опорну школу буде спрямовано з державного бюджету понад 8 мільйонів гривень.
   Тепер у Білозірську ЗОШ І-­ІІІ ступенів буде ходити понад 500 учнів, проте її потужність дає змогу навчати 750 учнів. До них приєдналися вихованці новоствореної Білозірської сільської академії футболу, а також старші учні школи, що на «Капказі».
   – Школа І­ІІ ступенів переформатована в початкову, де навчатимуться близько 50 дітей 1­4 класів. Вивільнена частина приміщення школи буде переобладнана під житло – восени там зробимо євроремонт і облаштуємо п’ять квартир для молодих лікарів із сім’ями. Щойно приміщення обладнаємо – дамо заявку, і я впевнений, що вже навесні матимемо у селі молодих спеціалістів, – каже керівник громади.
   Звичайно, не можна сказати, що люди так просто погодилися перевести дітей до іншої школи, хоч відстань між ними трохи менше кілометра. Скарги, нарікання і не тільки сипалися і в сільську раду, і в район, і в область. Вчителі, які доїжджали з Черкас та Сміли, втратили роботу. З білозірських – пенсіонери пішли на заслужений відпочинок, а молодших практично всіх праце­влаштували. Батьки зрозуміли, що навчання дітей у сучасній матеріально забезпеченій та технічно оснащеній школі варте того, аби прокидатися на годину раніше і зібрати дитину до школи. Діти з віддалених мікрорайонів доїжджатимуть автобусом.
   Щотижня на практичні заняття в оснащених кабінетах будуть приїздити учні 9-­11 класів Ірдинської ЗОШ І­-ІІІ ступенів. Вже з вересня діти зможуть оцінити нововведення.
   Крім того, у Білозір’ї буде будинок для престарілих, а в Ірдині – Центр реабілітації для учасників АТО. Все це планують зробити на базі наявних медичних установ. Приміром у Білозір’ї залишать частину амбулаторії під терапевтичне відділення, а на решті облаштують Центр догляду за одинокими престарілими на 20 ліжок. В Ірдині наразі розробляють проект для створення Центру реабілітації для учасників АТО на 15 ліжок, де військові зможуть отримати комплексну психолого­медичну допомогу.


Ірдинці в Білозірську сільську раду не приїздять


   Для них навіть запустили маршрут Ірдинь­Дубіївка­Білозір’я­Сміла двічі на тиждень. У планах окремий маршрут Ірдинь­Білозір’я­Сміла, який просили люди. Вони їдуть у Смілу на базар, а в Білозір’я не мають потреби, бо все отримують на місці. З цим справляється староста Олександр Максимов. У селищі працює адміністратор, який надає повний перелік послуг населенню. Нещодавно йому вручили й печатку виконавчого комітету сільської ради об’єднаної громади, з написом «селище Ірдинь».
   – Гроші можна ділити по­різному, це правда. Якщо брати субвенцію з державного бюджету – 7,3 мільйона гривень – та розділити її на душу населення, то на Ірдинь припаде 720 тисяч гривень. А якщо розуміти, що селище треба розвивати й піднімати, бо потім податки повернуться в місцевий бюджет, то Ірдинь цьогоріч отримає 3 мільйони гривень – два мільйони на утримання школи та дитячого садка, ще 500 тисяч на будівництво омріяних і оплаканих очисних споруд. Вже цьогоріч діти в дитячому садку та школі отримували харчування, вартість якого на 30 % вище районної. На найближчій сесії сільської ради ми спрямуємо субвенцію на статутний фонд їхнього комунального підприємства, яке має проблеми. Ми це можемо собі дозволити раз на рік. Наступного року будемо виписувати проект реконструкції приміщення дитячого садка, яке не використовується, а на базі школи зробимо табір для відпочинку дітей. Причому не тільки з нашої громади, а й з інших населених пунктів району. І це ще не все. Наша об’єднана громада відібрана поляками у числі 22 із усієї країни, де вони розроблятимуть стратегічний план розвитку громади до кінця року. Їм дуже сподобалося наше селище Ірдинь, і вони приведуть сюди інвесторів. Це буде підприємство, що базуватиметься на вирощуванні ягід. А це 20­30 робочих місць. Ще один проект – туристичний бізнес і комплекс для відпочинку. Це додаткові робочі місця. Туди потрібен інвестор, який приноситиме гроші, – каже Володимир Міцук.

Для потужності громади не вистачає ще 2-3 тисячі жителів


   – Аби громада була спроможною, в середньому там мають проживати до 10­12 тисяч осіб. При нашому адміністративному штаті в 46 осіб ми здатні надати весь спектр послуг, – переконаний сільський голова.
   Попри вимоги методики формування відділів та управлінь в об’єднаній громаді він мінімізував штат. Володимир Міцук переконаний, якщо керівник на своєму місці, то наглядачів не треба.
   – Відносини мають базуватися на довірі, а кожен – працювати на своєму місці, а не бути і швець, і жнець, і на дуді грець. Це просто зробити, якщо людина готова працювати. Коли нам казали, що ланка первинної медичної допомоги повинна мати свою структуру і бути головною в послугах для населення, ми об’єднали структурний підрозділ відділу освіти та охорони здоров’я, і маємо одного головного лікаря, який прекрасно справляється з двома амбулаторіями і тою ж первинною ланкою. У відділі освіти одна контролює харчування, друга  – виховну роботу, а третя – навчальні предмети. Якщо директор школи на своєму місці, то просто треба навчитися довіряти людині. Я напишу розпорядження, а в мене є заступник з питань освіти по виховній роботі, яка має 25 років освітянського стажу, то чи вона це зробить гірше за мене? Я не бачу різниці. За потреби консультуємося в області й працюємо далі, а гроші отримуємо напряму з держави. Всі сполучні ланки – зайві, – каже керівник.
   Всього в громаді функціонують дев’ять відділів, які охоплюють всі сфери життєдіяльності, а ще працює Центр надання адміністративних послуг жителям. Незабаром на першому поверсі сільської ради запрацює «єдине вікно».

Всього і одразу не буде, а результат своєї роботи побачимо через 10-15 років


   – Проте я насолоджуватимуся ним, – переконаний Володимр Міцук. А сільським головам він радить взяти ватман, на якому розписати доходи та витрати на утримання їхніх громад:
    – Всі хочуть, щоб ось так щойно об’єдналися, а зразу і гроші пішли, і роботи в селі розпочалися з першого січня. Або щоб його дорогу ремонтували першою, або, щоб не запускали виробництво, бо, перепрошую, воно погано пахне, чи випускає пил. Так не було й не буде. Гроші легкими не бувають, а лише на реалізацію проектів, які, як це не звучить банально, треба спершу розробити і написати. Зіпсувати кілька стосів паперу і знову писати. Залишається ще багато проблем. Люди йдуть оформлювати спадщину, а ми не можемо цього зробити, бо вимоги Мінюсту до юриста такі, що жодного кандидата не знайдемо. Наші адміністратори заробили 60 тисяч, а вони пішли в район, бо немає закону ще. Землі за межами населеного пункту громаді й досі не передали. Ми не знаємо остаточної цифри наших прибутків, бо залишається багато тіньового підприємництва в селі, а механізму їх виявлення і покарання ще немає. Він буде, але на все треба час. Проте витрачати його зараз намарно не варто. Потрібно позитивно сприймати зміни і вивчати закони. Замкнутися в кабінеті на два дні і, нікого не впускаючи, вичитати, що там пишуть. Поїхати і поцікавитися, що зробили інші об’єднані громади – у Полтавській, Рівненській областях, на Закарпатті. Зібратися за досвідом в Польщу, аби подивитися, як там працюють зміни. Почніть роботу самі, аби не довелося це робити вашим внукам. А на результат піде років 10­15.
   Володимр Міцук – оптиміст, а працівники сільської ради не соромляться визнавати, що зараз помиляються, виправляються і навчаються. Очевидно, в цьому управлінська роль керівника громади і людей, які взялися робити реформу практично на голому ентузіазмі.

<< Початок < Попередня 1 2 Наступна > Кінець >>
Сторінка 1 з 2